19 maart 2013

Het JeneverFestival dat afgelopen dagen plaatsvond in Amsterdam is erin geslaagd een nieuw publiek te bereiken voor de productgroep jenever. Het bezoekersprofiel van overwegend dertigers en veertigers toont aan dat definitief de aandacht is getrokken van een nieuwe generatie jeneverdrinkers, zo stellen de organiserende Nederlandse distillateurs.

De sector heeft de afgelopen jaren hard gewerkt aan de kwaliteit, uitstraling en het imago van jenever. Dit lijkt zijn vruchten af te werpen. Een nieuwe generatie consumenten die tot dusver nog onbekend was met jenever reageert zeer positief op de kwaliteit en rijke historie van de productgroep. Met een insteek van pure kwaliteit enerzijds en een brede inzetbaarheid in cocktails anderzijds lijkt jenever een nieuwe toekomst tegemoet te gaan.

‘Na drie festivaledities in Schiedam hebben we de stap gemaakt naar Amsterdam. Dat heeft zichtbaar geresulteerd in het bereiken van een nieuw publiek’, zegt Joep Stassen van SpiritsNL, branchevereniging van producenten en importeurs van gedistilleerd in Nederland. De afgelopen dagen stond de Amsterdamse Posthoornkerk volledig in het teken van jenever, het programma toont aan dat het product in alle lagen van de bevolking op waarde wordt geschat.

Jongstleden vrijdag spraken prominenten uit politiek, bedrijfsleven en de gedistilleerdsector hun waardering uit voor de Nederlandse jenever. Dit gebeurde tijdens een bijeenkomst van het illustere Genevergenootschap op de festivallocatie. Enkele nieuwe leden traden toe tot het Genootschap, waaronder DJ Maestro, René Froger, Thijs Römer en Henkjan Smits. Daartoe werden zij aangemoedigd door andere ambassadeurs als minister Ronald Plasterk, Erik de Zwart, Frits Huffnagel, René Mioch, Vivian Boelen, Jacques d’Ancona en tal van andere prominenten van het Genootschap. Voormalig Minister van Defensie Hans Hillen werd bevorderd van ambassadeur tot commandeur van het Genevergenootschap.

Aan de proeftafels lieten maar liefst 19 distillateurs hun jonge jenevers, oude jenevers, gelagerde jenevers en korenwijnen proeven. Verschillende distillateurs introduceerden nieuwe producten op het festival, waaronder de Notaris Vintage Jenever 1996 en Wenneker Genever Islay Cask Finish. Andere distillateurs lieten recente productintroducties proeven zoals Bols Single Barrel Corenwyn, Cask Strength 14 jaar, Hooghoudt Rijke Jenevers en Zuidam Oud Hollandsche Korenwijn 12 jaar. Tijdens workshops en master classes maakten deelnemers zelf jenever of jenevercocktails. Sluitstuk van het festival was het 3e Nederlands Kampioenschap ‘Cocktails met Jenever’, georganiseerd door de Nederlandse Bartenders Club. Deze wedstrijd werd gewonnen door Leroy Soumokil van de Amsterdamse bar Door 74 met zijn zelfgecreëerde jenevercocktail ‘Lily Club’.

‘Met de kwaliteit en de uitstraling van het evenement van de afgelopen dagen hebben we een nieuwe standaard gezet voor de promotie van binnenlands gedistilleerd in het algemeen en jenever in het bijzonder’, aldus Joep Stassen. ‘Onder de 700 bezoekers hebben we veelal nieuwe gezichten gezien. Nu kunnen we werken aan het uitbouwen van de groeiende groep geïnteresseerden in kwaliteitsdistillaten van eigen bodem.’

Het JeneverFestival is een activiteit van SpiritsNL, branchevereniging van Nederlandse Producenten en Importeurs van Gedistilleerde Dranken. Meer informatie: www.vip-gedistilleerd.nl

Hoofdthema's