De accijnsverhogingen per 1 januari op bier en sterke drank kosten ons land inmiddels meer dan ze opbrengen. Vooral de werkgelegenheid, die toch al zwak is, staat door de maatregelen onder druk. Ook bij slijterijen is de pijn groot. Verwacht wordt dat dit jaar een kleine honderd hun deuren moeten sluiten, waardoor honderden werknemers hun […]
De accijnsverhogingen per 1 januari op bier en sterke drank kosten ons land inmiddels meer dan ze opbrengen. Vooral de werkgelegenheid, die toch al zwak is, staat door de maatregelen onder druk.
Ook bij slijterijen is de pijn groot. Verwacht wordt dat dit jaar een kleine honderd hun deuren moeten sluiten, waardoor honderden werknemers hun baan verliezen.
Dat valt op te maken uit rapporten van onderzoeksbureaus Regioplan en Panteia, die onafhankelijk van elkaar het prijseffect onderzochten voor de sector. Beide rapporten, waarin berekeningen staan aan de hand van omzetten over de eerste maanden van dit jaar, worden vandaag gepresenteerd.
De bierbrouwerijen worden hard getroffen. De accijnsverhoging op bier met 10 procent levert de schatkist dit jaar mogelijk 26 miljoen euro aan accijns op, terwijl de overheid op 39 miljoen euro rekent. „De opbrengst van 26 miljoen euro staat niet in verhouding tot de 40 miljoen euro extra gederfde btw en accijnsinkomsten, doordat Nederlanders hun drank in België en Duitsland gaan halen, en de ruim 4 miljoen euro die het verlies aan werkgelegenheid kost”, stelt Regioplan.
„Het is een besef dat nog niet tot Den Haag lijkt door te dringen”, zegt Cees Jan Adema van brancheorganisatie Nederlandse Brouwers. „Iedere 10 procent accijnsverhoging op bier tast de concurrentiepositie van brouwerijen aan en kost ruim 311 banen bij brouwers, toeleveranciers en detailhandel.”
Bij sterke drank is hetzelfde beeld te zien. De overheid had geraamd om 19 miljoen euro extra accijnsopbrengsten in de schatkist te krijgen. Daar komt het bij lange na niet aan.
De btw en de accijnzen zouden juist verlaagd moeten worden om inkomsten voor de schatkist te generen, zoals Denemarken en het Verenigd Koninkrijk onlangs deden, zegt marketingdeskundige Paul Moers. „Ik vrees dat de economie de komende tijd nog door een dieper dal gaat. In dat scenario is het tijd voor rigoureuze stappen, zoals het terugdraaien van deze belastingtarieven.”