25 juni 2013

Dames en heren,

Vorige week, tussen al die haring, liep ik door de wandelgangen van de Tweede Kamer. Ik liep een van mijn oud-collega’s tegen het lijf.

Tikkeltje snierend vroeg hij me of ik kwam uitleggen hoe goed de corenwyn dit jaar weer was. Nee. Ik schudde het hoofd. Dat weet jij al lang… Ik behoef niet te vertellen welke bijzondere producten onze branche maakt. Dat is al eeuwenlang bekend. Ik wil graag uitleggen dat het een sector is die z’n maatschappelijke verantwoordelijkheid kent, die weet wat verantwoord ondernemen is en die initiatieven steunt, aanjaagt en neemt voor verantwoord alcoholgebruik. Het is een sector die in alle opzichten het eigenbelang kent.Dat gaan we volgende week, bij de start van Spirits NL, weer eens duidelijk maken, voegde ik er aan toe.
Hij laat zich verontschuldigen. Maar ik heb hem wel beloofd hem binnenkort te vertellen wat vanmiddag over tafel gaat.

 

Welkom, dames en heren.

Welkom bij de lancering van Spirits NL, de nieuwe, versterkte vertegenwoordiger van de roemruchte gedestilleerd sector in ons land. Het is goed om te zien dat u in groten getale gekomen bent.
En het is ook fijn dat we (straks) in het bijzonder ook de staatssecretaris van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, Martin van Rijn, mogen verwelkomen.

Het is vandaag een bijzondere dag. Het is de dag waarop de Vereniging van Nederlandse Importeurs en Producenten van Gedestilleerde Dranken [in de wandeling VIP geheten] overgaat naar Spirits NL. Dat is meer dan een symbolische stap, meer dan een naamsverandering, meer dan een formaliteit, afgedwongen door de opheffing van het produktschap.

Spirits NL is de vooruitschoven post van een oude sector die steeds weer verrast met vernieuwingen. Het is de belangenvertegenwoordiger in zowel Den Haag als Brussel. Het is het collectieve contactpunt, een loket voor kennis en andere wetenswaardigheden voor de volle breedte van de sector – van multinationals tot eenmansbedrijven. Het is het informatiepunt dat duidelijk maakt waar onze sector voor staat. Het wil het visitekaartje van gedestilleerd zijn.

Samen staan we sterker.

Gedestilleerd is een trotse, zelfbewuste sector. Al eeuwenlang maken we de mooie, bijzondere, verfijnde dranken – over de wereld beroemd.  Onze bijdrage aan de nationale economie mag er zijn.
Maar we blijven niet steken in zelfgenoegzaamheid. Innovatie staat hoog in het vaandel van onze bedrijven. Kijk ‘ns rond, praat ‘ns met ondernemers, proef ‘ns: u staat versteld van vernieuwende initiatieven.

Onderdeel van die innovatie is maatschappelijke vernieuwing. Onze sector staat midden in de samenleving. Doet er aan mee. Neemt z’n verantwoordelijkheid. Als geen ander zijn we ons er van bewust dat alcohol ook nadelige kanten kan hebben. En daarom lopen we al jaren voorop bij wat we zien als een opgave: verantwoord alcoholgebruik. Dat zien we als een gemeenschappelijke verantwoordelijkheid van overheid, gebruikers en onze branche in de volle breedte.

Dat zijn geen praatjes voor de vaak, geen gelegenheidsspeech. Uit een onderzoek dat CSR Academy heeft uitgevoerd – u krijgt aanstonds de resultaten gepresenteerd – blijkt hoe diep die maatschappelijk verantwoordelijkheid binnen de gedistilleerdsector is verankerd.
We doen er volop aan mee.
Het programma Alcohol & Maatschappij wordt breed gedragen.

Al onze leden volgen de Reclamecode voor Alcoholhoudende Dranken. Voorbeelden daarvan zijn natuurlijk, nu nog, ‘Geen 16 geen druppel’ en ‘Geniet maar drink met mate’.
De BOB steunen we uit overtuiging.
We hebben al weer een tijdje geleden Drinkwijzer gelanceerd, een campagne die gebruikers wil aanzetten tot verstandige, verantwoorde alcoholconsumptie. En vandaag komen we met een voorproefje van een nieuwe ‘ aflevering’ – let straks op.

Ook zijn we voorstander van het ‘zwangerschapslogo’, een etiketje die zwangere vrouwen afraadt om alcohol te gebruiken. Drank en zwangerschap gaan niet samen.

En we denken over nieuwe initiatieven om onverantwoord drinken onder scholieren en studenten daadwerkelijk tegen te gaan.

Dat zijn – ik zeg het uitdrukkelijk in de richting van politiek en bestuur (ook de staatssecretaris) – stuk voor stuk vormen van zelfregulering. Het is de sector zelf die het heft in handen neemt. We nemen uitdrukkelijk onze verantwoordelijkheid. Dat zou ook de overheid liever moeten zijn dan zelf weer wetten, regels en andere beperkingen uit te vaardigen. Al was het alleen maar omdat je met medewerking van een sector meer, veel meer bereikt. En, minstens zo belangrijk, omdat het werkt.

 

Natuurlijk hebben we in de richting van de politiek nog veel meer te zeggen. Ook dingen die eigenlijk overbodig zouden moeten zijn. Zoals de waarschuwing om je niet rijk te rekenen met verhogingen van de alcoholaccijns. Het is nu toch wel duidelijk dat het meer kost dan het oplevert – behalve voor onze buurlanden. Het levert niets op. Het kost des te meer. En het maakt meer kapot dan je lief is. Die boodschap zal onderhand toch wel zijn aangekomen… Maar desnoods blijf ik ‘m herhalen.

 

Dames en heren,

Spirits NL gaat door waar VIP gebleven is.

We komen op voor de belangen van een sector die het niet altijd gemakkelijk heeft, die onder druk staat, die soms publiekelijk in het defensief worden gedrongen.
We komen op voor een sector die er staat, die er mag zijn, een sector die veel te betekenen heeft.

En dat proef je…

Hoofdthema's