Het kabinet zit in zijn maag met de tegenvallende cijfers over de gevolgen van de accijnsverhoging op diesel en lpg. „Het ziet er niet mooi uit”, vindt staatssecretaris Wiebes (Financiën). De kersverse bewindsman wil de omstreden lastenverzwaring die op 1 januari werd doorgevoerd echter niet meteen terugdraaien. De komende maanden analyseert hij de gevolgen van […]
Het kabinet zit in zijn maag met de tegenvallende cijfers over de gevolgen van de accijnsverhoging op diesel en lpg. „Het ziet er niet mooi uit”, vindt staatssecretaris Wiebes (Financiën). De kersverse bewindsman wil de omstreden lastenverzwaring die op 1 januari werd doorgevoerd echter niet meteen terugdraaien. De komende maanden analyseert hij de gevolgen van de accijnsverhoging.
Brancheorganisatie Transport en Logistiek Nederland becijferde gisteren in deze krant dat de Staat 180 miljoen euro misloopt aan opbrengsten, terwijl er juist meer geld in de schatkist zou moeten stromen. Vrachtwagens nemen echter massaal de wijk naar het buitenland om te tanken. Maar Wiebes wil niet op basis van één maand al conclusies trekken. Zijn voorganger Weekers beloofde voor de zomer met een evaluatie te komen. Wiebes probeert dat weliswaar sneller te doen, maar stelt wel nog enkele maanden nodig te hebben. „We nemen alleen de tijd die nodig is”, aldus de VVD’er.
Het ongedaan maken van de accijnsverhoging zou de nood van pomphouders in de grensstreek kunnen verlichten, maar premier Rutte wil daar nog niet aan. „Dit kabinet neemt moeilijke maatregelen om de schatkist op orde te krijgen. Wij zullen die maatregelen goed evalueren”, beloofde Rutte.
PvdA-leider Samsom suggereerde gisteravond bij Pauw en Witteman dat de accijnsverhoging teruggedraaid kan worden als de belasting op autobezit wordt verhoogd. Het kabinet heeft daar nog geen concrete plannen voor.
(Bron: telegraaf.nl)