De detailhandel in Limburg lijdt elk jaar een omzetverlies van 50 tot 100 miljoen euro door de verhoging van de btw en accijnzen. Dat concludeert onderzoeksbureau Panteia, dat in opdracht van de provincie Limburg een update heeft gemaakt van het in 2013 verschenen rapport Grenseffecten. De accijnstoerist bestaat volgens Panteia, hoewel toenmalig VVD-staatssecretaris Frans Weekers […]
De detailhandel in Limburg lijdt elk jaar een omzetverlies van 50 tot 100 miljoen euro door de verhoging van de btw en accijnzen.
Dat concludeert onderzoeksbureau Panteia, dat in opdracht van de provincie Limburg een update heeft gemaakt van het in 2013 verschenen rapport Grenseffecten.
De accijnstoerist bestaat volgens Panteia, hoewel toenmalig VVD-staatssecretaris Frans Weekers hem 1 jaar geleden noemde nog een fantoom.
De verhoging van accijnzen en btw blijkt nu wel degelijk te leiden tot een verschuiving van winkelen naar de buurlanden. Met name pomphouders, bierbrouwerijen, loonwerkbedrijven en de detailhandel in de Nederlandse grensstreek ondervinden sterke fiscale concurrentie.
Uit de vervolgstudie van Panteia blijkt dat zowel de benzine- als de dieselverkoop (tot 20 kilometer van de grens) veel sterker is afgenomen dan landelijk het geval is. Voor de benzineverkoop geldt dat de verkoop circa 9 procent lager ligt dan vorig jaar; de dieselverkoop is met zo’n 18 procent ingezakt.
Voor individuele tankstations die dicht bij de grens liggen (tot 5 kilometer) is een verkoopdaling van diesel tot zelfs 30 à 40 procent veelvoorkomend.
Bron: De Gelderlander