3 oktober 2014

Het sociale effect van alcoholconsumptie is bij mannen mogelijk sterker dan bij vrouwen, zo blijkt uit nieuw onderzoek. Als mannen een glas acohol drinken, reageren ze daarna veel sterker op glimlach van hun gesprekspartner dan wanneer ze nuchter zijn. Bij vrouwen is het verschil in sociale reacties voor en na een drankje aanzienlijk minder groot. Dat melden Amerikaanse onderzoekers in het wetenschappelijk tijdschrift Psychological Science op basis van een recent experiment.

Bij het onderzoek werden ruim zevenhonderd mannelijke en vrouwelijke proefpersonen in groepjes van drie aan een tafel gezet. Sommige deelnemers kregen een drankje voorgezet dat was aangelengd met wodka, anderen een glas limonade, of een drankje waarvan ze alleen dachten dat er alcohol in zat.

De wetenschappers bestudeerden de sociale interacties van de proefpersonen voor en nadat ze hun drankje hadden opgedronken. Mannen bleken voordat de alcohol ging werken veel minder geneigd om een glimlach van een gesprekspartner over te nemen dan vrouwen.

Dat veranderde als ze een alcoholische consumptie kregen. In dat geval reageerden ze na het nuttigen van hun drankje even sterk op een glimlach van tafelgenoten als vrouwen. De reactie van vrouwen veranderde niet of nauwelijks door alcohol. Zowel voor als na hun drankje werden ze snel aangestoken door de glimlach van een ander.

Volgens hoofonderzoekster Catherine Fairbairn suggereren de bevindingen dat alcohol vooral voor mannen een belangrijk smeermiddel is bij sociale interacties.

“Veel mannen geven aan dat ze veel sociale steun en binding ervaren tijdens ontmoetingen waarbij ze alcohol consumeren”, verklaart ze op de nieuwssite van Psychological Science. “Daarom wilden we onderzoeken of sociale alcoholconsumptie voor mannen meer loont dan vrouwen.”

“Deze experimentele alcoholstudie is de sterkste aanwijzing tot nu toe dat alcohol op bepaalde vlakken een sterker effect heeft op mannen dan op vrouwen.”

Bron: NU.nl

Hoofdthema's