Nederlanders die in het grensgebied wonen doen hun boodschappen steeds vaker in België en Duitsland. Vorig jaar gaven zij 15 procent meer uit in supermarkten over de grens dan in 2013. Dat maakte marktonderzoeker GfK bekend. Vooral bier en wijn wordt vaker over de grens gekocht, maar ook sanitaire producten, dierenvoeding, frisdrank, vleeswaren en kaas […]
Nederlanders die in het grensgebied wonen doen hun boodschappen steeds vaker in België en Duitsland. Vorig jaar gaven zij 15 procent meer uit in supermarkten over de grens dan in 2013. Dat maakte marktonderzoeker GfK bekend.
Vooral bier en wijn wordt vaker over de grens gekocht, maar ook sanitaire producten, dierenvoeding, frisdrank, vleeswaren en kaas zijn populair. Het gemiddelde prijspeil voor alcoholische dranken en autobrandstoffen over de grens ligt lager dan in Nederland. Daardoor wordt het volgooien van de tank in België en Duitsland vaak gecombineerd met het doen van de boodschappen.
Huishoudens gaven afgelopen jaar 2,5 procent van de totale bestedingen aan levensmiddelen over de grens uit. In 2013 was dit nog 2,2 procent. Volgens de onderzoekers lekt er vooral veel omzet weg naar supermarkten in Duitsland.
Vorig jaar deed 37,8 procent van de huishoudens in het Duitse grensgebied gemiddeld 10,7 keer boodschappen bij onze oosterburen. De gemiddelde besteding per bezoek bedroeg 34,28 euro. Dat is een stijging ten opzichte van 2013, toen 35 procent van de huishoudens gemiddeld 10,5 keer naar een Duitse supermarkt ging. De gemiddelde besteding bedroeg toen 33,51 euro.
In het Belgische grensgebied deed bijna 20 procent van de huishoudens vorig jaar gemiddeld 4,8 keer de boodschappen in België. Per bezoek werd 37,89 euro uitgegeven. In 2013 was 15,7 procent van de huishoudens met gemiddeld 5,2 supermarktbezoeken in België, verantwoordelijk voor een gemiddeld besteed bedrag van 38,16 euro.
Bron: De Telegraaf