Prijzen, beschikbaarheid en communicatie. Dat zijn de drie punten waarom alle mogelijke overheidsmaatregelen tegen bestrijding van alcoholmisbruik draaien. Dat mag zo langzamerhand wel bekend zijn. De prijzen worden vooral bepaald door accijnzen en BTW. In de afgelopen jaren hebben we dat vaak besproken. Zeker voor gedistilleerd blijft dat een gevreesde maatregel, zeker gezien de gevolgen […]
Prijzen, beschikbaarheid en communicatie. Dat zijn de drie punten waarom alle mogelijke overheidsmaatregelen tegen bestrijding van alcoholmisbruik draaien. Dat mag zo langzamerhand wel bekend zijn. De prijzen worden vooral bepaald door accijnzen en BTW. In de afgelopen jaren hebben we dat vaak besproken. Zeker voor gedistilleerd blijft dat een gevreesde maatregel, zeker gezien de gevolgen die dat heeft voor de markt.
De discussie rondom beschikbaarheid vindt doorgaans wat verder van ons bed af; horeca en supermarkten hebben in de afgelopen jaren een paar keer verdere beperkingen ondervonden aan de mogelijkheden om drank te verkopen: three strikes out (als in een jaar 3x wordt verkocht aan minderjarigen), identificatieplicht voor minderjarigen is een andere maatregel die is aangescherpt.
Het derde punt van communicatie raakt producenten weer directer. Onder communicatie valt meer dan alleen reclame. En reclame omvat weer meer dan alleen reclame in bladen, magazines en op radio en TV. Online reclame speelt een belangrijke rol, maar ook wat er op het etiket staat, de vorm van de verpakking en de omstandigheden waaronder reclame zicht baar is, denk aan sportsponsoring.
Er is in Nederland geen wet die beperkingen stelt aan de wijze waarop communicatie voor drank plaats vindt. Wel is wettelijk vastgelegd dat er tussen 06.00 uur en 21.00 geen reclame op TV en radio mag worden uitgezonden, maar inhoudelijke beperkingen zijn er niet gesteld. Die beperkingen leggen we ons zelf op via zelfregulering, vastgelegd in de STIVA Code voor Alcoholhoudende Dranken. En juist op het punt van communicatie en reclame rondom drank staan we als totale alcoholsector in de wind omdat de Tweede Kamer vindt dat er geen lifestyle in reclame getoond mogen worden, er zorgen zijn t.a.v. online reclame of dat reclame zelfs helemaal verboden zou moeten worden. En dus is de politiek ook zeer kritisch t.a.v. zelfregulering.
Structureel hebben we als Spirits contact met de belangrijkste ‘stakeholders’: politici en ambtenaren. Deze week nodigden we een belangrijke partij uit de politiek en in deze discussie, het CDA, uit voor onze bijeenkomst in Nieuwspoort in Den Haag. De woordvoerster alcohol van het CDA, Hanke Bruins Slot, had zich origineel voorbereid door te te laten zien dat in haar vorige professionele leven als militair vaak met een bepaalde bitter getoast werd. Het was goed dat zoveel bedrijven aanwezig waren en kennis hebben gemaakt met Bruins Slot. Voor politici is het belangrijk om ook regelmatig de mensen (en de bedrijven) achter de “talking suits” van SpiritsNL te zien. Om te laten horen waar jullie tegenaan lopen en de sector echt geinteresseerd is in de maatschappelijke discussies. Kortom, zonder zichtbare steun en aanwezigheid van de bedrijven kunnen Jan, Denis, Stefan en ik weinig. Mooi dat jullie er waren. En voor hen die er dit keer niet bij konden zijn, geen nood, we gaan hiermee door en zien jullie graag een volgende keer.
Joep Stassen, directeur Spirits NL