17 augustus 2015

Op een ruime meerderheid van de etiketten van alcoholhoudende drank staat inmiddels het zwangerschapslogo. Dat blijkt uit de meting van alle etiketten, uitgevoerd door de Stichting Verantwoorde Alcoholconsumptie (STIVA). 60 procent van de etiketten van de gedistilleerdsector bevat het logo. Bij bier en wijn gaat het om zelfs om 92 en 67 procent. Daarmee zijn nu al de doelstellingen voor 2016 behaald.

 

In 2013 is een start gemaakt met de vrijwillige inspanning van de alcoholbranche in Nederland (bier, wijn en gedistilleerd) om het zwangerschapspictogram zoveel mogelijk op de etiketten te laten plaatsen van alcoholhoudende drank. Dit gebeurt via de sectororganisaties (SpiritsNL, Nederlandse Brouwers en Koninklijke Vereniging van Nederlandse Wijnhandelaren (KVNW) en STIVA. Het doel van het zwangerschapspictogram is om – aanvullend op bestaande voorlichting door de overheid via bijvoorbeeld verloskundigen – zwangere vrouwen duidelijk te maken dat zij geen alcoholhoudende dranken moeten drinken.

Hoofdthema's