29 juni 2016

Nederlandse grensbewoners geven steeds meer uit in Duitse winkels. Bijna vier op de tien huishoudens in gemeenten tot 30 kilometer van de Duitse grens, gaan gemiddeld tien keer per jaar die grens over om inkopen te doen. Dat blijkt uit gegevens van onderzoeksbureau GfK.

Wijn is het meest gekochte artikel, zegt Joop Holla van GfK. “Van elke euro die een Nederlands huishouden in de grensregio uitgeeft aan wijn, wordt 10 cent over de grens uitgegeven.” Zelfstandige slijters in stad en regio moeten dat merken, aldus Holla.

Bier op twee
Op de lijst van meest gekochte artikelen staat bier op een tweede plaats, gevolgd door drogisterij-artikelen als tandpasta, shampoo en douchegel. Daarna komen zakdoekjes en toiletpapier. De kooplust heeft alles met accijnsverschillen te maken, zegt Holla. Maar de klant profiteert ook van de concurrentie tusen Duitse supermarkten.

Bron: website Gelderlander.nl.

Hoofdthema's