In een ingezonden brief in NRC Handelsblad van 25 juli stelt Peter de Wolf, directeur van STIVA, dat meer dan negentig procent van de Nederlanders op verantwoorde wijze drinkt. STIVA reageert daarmee op het opinieartikel ‘Overheid, help ons van deze drinkcultuur af’, dat 21 juli in NRC Handelsblad verscheen. Uit de ingezonden brief: ‘Het beeld dat alcohol en alcoholmisbruik […]
In een ingezonden brief in NRC Handelsblad van 25 juli stelt Peter de Wolf, directeur van STIVA, dat meer dan negentig procent van de Nederlanders op verantwoorde wijze drinkt. STIVA reageert daarmee op het opinieartikel ‘Overheid, help ons van deze drinkcultuur af’, dat 21 juli in NRC Handelsblad verscheen.
Uit de ingezonden brief:
‘Het beeld dat alcohol en alcoholmisbruik steeds normaler wordt, strookt niet met de feiten. De gemiddelde Nederlandse consumptie daalde met ruim 20 procent ten opzichte van 1980. Het aantal zware drinkers daalde met 30 procent ten opzichte van 2001. Bingedrinken onder 12-16-jarigen is meer dan gehalveerd ten opzichte van 2003. In 2007 dronk nog 22,4 procent van de zwangere vrouwen, in 2015: 8,9 procent. […] Onze branche neemt verantwoordelijkheid. Via de Bob-campagne, zwangerschapspictogrammen. De merken investeren in campagnes tegen overmatig alcoholgebruik. Denk aan Heinekens ‘Blijf Helder’. Kortom, dit land heeft een cultuur van matige, verantwoorde alcoholconsumptie. Onnodig en betuttelend om het genieten van bier, wijn of gedistilleerd weg te zetten als alcoholmisbruik, en te betogen dat het verder gereguleerd moet worden’.
Bron: NRC Handelsblad, 25 juli 2016.