4 januari 2017

Nickelodeon, TeenNick, Disney Channel en Disney XD mogen in 2017 geen alcoholreclame maken. Dat heeft de Stichting Verantwoorde Alcoholconsumptie (STIVA), die jaarlijks op basis van kijk- en luistercijfers vaststelt welke radio- en televisiezenders als jongerenzender kunnen worden aangemerkt, bepaald. Anders dan afgelopen jaar voldoet nu geen enkele radiozender aan de definitie jongerenzender.

Een jongerenzender is een zender waarvan meer dan 25% van het totale kijk- en luisterpubliek uit minderjarigen bestaat. Omdat er ook steeds meer op internet wordt geadverteerd, vindt STIVA het belangrijk dat ook daar geen minderjarigen worden bereikt. Daarom is de Reclamecode voor alcoholhoudende dranken vijf jaar geleden aangevuld met voorwaarden waaraan alcoholreclame op social media moet voldoen. Nederland was het eerste land waar de alcoholsector via zelfregulering zichzelf beperkingen oplegde ten aanzien van social media.

Het is nu voor het eerst dat er zo specifiek gekeken is naar het bereik op sociale media, zo vertelt STIVA directeur Peter de Wolf. Hij stelt dat verantwoorde alcoholconsumptie in ons land voor een belangrijk deel een gevolg is van verantwoorde marketing.

Bron: website Profnews.

Hoofdthema's