Den Haag (SpiritsNL) – Nee, ik heb niet gepast. Maar het is wel een mooi initiatief: de actie van jaarlijks steeds meer mensen om na de feestdagen in januari het glas laten staan en die deze maand – in de vastentijd, op weg naar Pasen – een vervolg krijgt. Wat me zo aanspreekt aan Dry January en IkPas is […]
Den Haag (SpiritsNL) – Nee, ik heb niet gepast. Maar het is wel een mooi initiatief: de actie van jaarlijks steeds meer mensen om na de feestdagen in januari het glas laten staan en die deze maand – in de vastentijd, op weg naar Pasen – een vervolg krijgt. Wat me zo aanspreekt aan Dry January en IkPas is dat het zelfbeheersing toont: je laat zien, vooral aan jezelf, dat je maat weet te houden. Ook als het om alcohol gaat.
Die initiatieven zouden onderdeel kunnen zijn van de bewustwordingscampagnes die we als branche – niet alleen gedistilleerd, maar ook bier en wijn – al sinds jaar en dag voeren: Geniet, maar drink met mate. Je kunt zelfs zeggen dat die veel verder gaat, veel meer discipline vraagt. Geniet elke dag met mate. Dan behoef je je ook niet te onderwerpen aan die wel-heel-erg-veel-van-jezelf-vergende zelfbeperkingen. Eigenlijk zou zo’n periodieke zelfonthouding – na Kerst en ook steeds meer in de aanloop naar Pasen – niet nodig moeten zijn.
In ‘Den Haag’ kunnen ze wat wel leren van die zelfbeperkingen als Dry January. Het laat zien dat mensen op eigen kracht veel meer kunnen en willen dan meestal op departementen of in het parlement wordt aangenomen.
Rond het Binnenhof bestaat de onhebbelijkheid om alles-wat-niet-aanstaat te bestrijden met regels, verboden en anders wel met kostenverhogingen. Op weg naar de verkiezingen voor de Tweede Kamer [uiterlijk over een jaar] voel je het al weer aankomen: de roep om reclamebeperkingen, strengere regels voor de horeca, hogere leeftijdgrenzen, accijnsverhogingen. Je behoeft maar even over de grens te kijken – in Scandinavië, bijvoorbeeld – om te zien dat het niet werkt. Die betutteling werkt eerder averechts.
Wat wel werkt, laten acties als Dry January en IkPas zien: maatschappelijke bewustwording dat je met mate van alcohol moet genieten. Ja, dat vergt iets meer geduld, iets meer doorzettingskracht en misschien wel iets meer geloof in de kracht van je boodschap. Maar het is daarom wel zo effectief. Laat dat nou iets zijn dat onze sector al jarenlang verkondigt – en zich volop voor inzet.
SpiritsNL-voorzitter Jan Schinkelshoek, maart 2020