Vandaag markeert de lancering van U-LABEL, een consumentvriendelijk e-labelplatform dat consumenten in heel Europa in staat zal stellen om via QR-codetechnologie toegang te krijgen tot informatie over de wijn- en gedistilleerde dranken die ze aanschaffen in hun eigen taal. U-LABEL is een innovatie die mogelijk is gemaakt door een unieke samenwerking tussen CEEV en SpiritsEUROPE.
Brussel, 30/09/2021 – Vandaag markeert de lancering van U-LABEL, een consumentvriendelijk e-labelplatform dat consumenten in heel Europa in staat zal stellen om via QR-codetechnologie toegang te krijgen tot informatie over de wijn- en gedistilleerde dranken die ze aanschaffen in hun eigen taal. U-LABEL is een innovatie die mogelijk is gemaakt door een unieke samenwerking tussen CEEV en SpiritsEUROPE.
“Dit platform speelt in op de vraag van consumenten naar meer informatie. Consumenten in staat stellen gezonde voedingskeuzes te maken, ook wat betreft alcoholische dranken, is een van de belangrijkste doelstellingen van de Commissie. We zullen allemaal moeten samenwerken aan een nieuw en geharmoniseerd kader voor de etikettering van alle alcoholische dranken”, zegt Claire Bury, adjunct-directeur-generaal bij DG SANTE bij de Europese Commissie.
Het platform stelt elk wijn- of gedistilleerdbedrijf, klein of groot, in staat om consumenten in de EU relevante, gestandaardiseerde en gedetailleerde productinformatie te geven, zoals een lijst met ingrediënten, voedingsinformatie, richtlijnen voor verantwoord drinken en informatie over duurzaamheid.
“Consumenten verwachten tegenwoordig meer transparantie over de producten die ze consumeren. Digitale etikettering kan op deze vraag inspelen door de informatie die bedrijven met hun consumenten delen te stimuleren, zonder het uiterlijk van de verpakking te veranderen”, zegt Jean-Marie Barillère, voorzitter van CEEV.
Voor de allereerste keer zal in de voedingssector, binnen het wettelijk kader van het gemeenschappelijk landbouwbeleid, het worden toegestaan om verplichte informatie te verstrekken via e-labels.
“We hebben besloten om U-LABEL op te richten om alle wijn- en gedistilleerde drankenbedrijven een betaalbare kant-en-klare oplossing te bieden om deze digitale reis te beginnen. We zijn er trots op dat we dit innovatieve meertalige hulpmiddel in twee jaar kunnen opleveren voordat nieuwe etiketteringsregels wettelijk verplicht worden voor wijnproducenten onder de hervorming van het GLB.” voegde Ignacio Sánchez Recarte, secretaris-generaal van de CEEV, toe.
Met vijftien deelnemende bedrijven in de pilotfase wordt het gestandaardiseerde U-LABEL systeem grondig getest. Door deze succesvolle samenwerking met bedrijven uit verschillende landen van verschillende grootte kon U-LABEL zo dicht mogelijk aansluiten bij de werkelijke behoeften van de huidige wijn- en gedistilleerdsector en de consumenten.
“De Europese gedistilleerde drankenindustrie heeft zich er al toe verbonden om energie-informatie op etiket- en ingrediënteninformatie online te verstrekken in haar ‘MoU on Consumer Information 2019’, waarmee wordt voldaan aan de doelstellingen die we toen hebben gesteld”, aldus Ulrich Adam, directeur-generaal van SpiritsEUROPE, ”consumenten willen graag uitgebreide informatie online kunnen opvragen. Dit bieden wij vrijwillig aan via U-LABEL.
We roepen de Europese Commissie op om dit voorbeeld te volgen en normen vast te stellen voor digitale etikettering voor alle productsoorten, niet om de informatie op de verpakking te vervangen, maar om deze aan te vullen met waar consumenten behoefte aan hebben.”
Na het lanceringsevenement van vandaag wordt U-LABEL vanaf 1 november 2021 geopend voor alle wijn- en gedistilleerde dranken.
Meer informatie vindt u in het U-LABEL persbericht.