1 maart 2022

Alcoholvrije alternatieven sterk in opkomst

De verkoop van gedistilleerde dranken is in 2021 licht gestegen ten opzichte van 2020. In het afgelopen jaar werd met name thuis meer gedronken, wat uiteraard samenhangt met de lockdowns en de gesloten horeca. Door de lockdowns zijn Nederlanders zichzelf extra gaan verwennen en hebben een keuze voor kwaliteit gemaakt.

Ook alcoholvrije alternatieven zijn duidelijk terrein aan het winnen en lijken uit te gaan groeien naar een volwassen categorie. Inmiddels wordt daarvan al 767.000 liter gedronken. Dat blijkt uit de cijfers van SpiritsNL, de branchevereniging voor gedistilleerde dranken, waar vrijwel de volledige sector is aangesloten.

De totale gedistilleerde alcoholconsumptie bedroeg in 2021 zo’n 64 miljoen liter. Dat is meer dan in 2020, toen het om zo’n 60 miljoen liter ging. Joep Stassen, directeur van SpiritsNL: “Nederlanders drinken minder en verantwoorder. Al decennia is er een dalende trend te zien, die wordt versterkt door de inzet van de sector (‘Geniet, maar drink met mate’ campagne), gedragsverandering van de consument en sturing vanuit de overheid. In 2021 is er thuis meer gedistilleerd, maar vooral meer kwaliteit gedronken. We zagen dat mensen het door corona thuis probeerden gezellig te maken en daar heeft gedistilleerd een plek bij gekregen. Het is fijn dat er nu ook weer meer naar de horeca kan worden gegaan.”

Bij Nederlands gedistilleerde dranken zijn het de likeuren die het goed doen. Mark de Witte, CEO van Koninklijke De Kuyper: “We zien dat Nederlandse consumenten steeds bewuster kiezen. Met name de vraag naar cocktails groeit sterk. Daar sluit de keuze voor authentieke producten en onze cocktail likeurenrange goed bij aan. Hoewel er in de breedte minder jenever is gedronken, zien we ook dat meer consumenten bewust voor een bijzondere lekkere jenever van hoge kwaliteit kiezen. Misschien minder, wel beter. Ook in het buitenland is er steeds meer vraag naar cocktails en naar mooie bijzondere jenevers.”

Ruud Goesten van A Brand New Day ziet dat er steeds meer voor kwaliteit wordt gekozen. “Nederlanders kiezen steeds vaker voor hoogwaardigere dranken. Dat zie je terug binnen een breed scala aan drank categorieën, zoals rum, gin en whisky. Binnen de whisky categorie zijn er twee echte groeimotoren. Enerzijds is de groei nadrukkelijk te zien bij Tennessee Whiskey en anderzijds is er een zeer sterke ontwikkeling van de Scotch malt whisky categorie. Overduidelijk is ook de groeiende trend voor bittere aperitieven, zoals Aperol Spritz, maar ook de alcoholvrije varianten van de gedistilleerde dranken zijn populair.”

Hoofdthema's