“Om eerlijk te zijn, het is business as usual. Het is gebeurd, het is gedaan, iedereen doet weer vanouds.” – Een Schotse producent. De introductie van minimum unit pricing (MUP) in Schotland heeft geen “significante invloed” gehad op de prestaties van de alcoholindustrie en kan premiumiseringstrends hebben versneld, concludeert een studie. MUP werd in […]
“Om eerlijk te zijn, het is business as usual. Het is gebeurd, het is gedaan, iedereen doet weer vanouds.” – Een Schotse producent.
De introductie van minimum unit pricing (MUP) in Schotland heeft geen “significante invloed” gehad op de prestaties van de alcoholindustrie en kan premiumiseringstrends hebben versneld, concludeert een studie.
MUP werd in 2018 in Schotland geïntroduceerd na een langdurige juridische strijd tussen de overheid en betrokken partijen, zoals de Scotch Whisky Association (SWA). Volgens de MUP-wetgeving mag alcohol niet worden verkocht voor minder dan GBP 0,50 per eenheid.
Uit onderzoek van Frontier Economics, in opdracht van Public Health Scotland, bleek dat MUP effect had op het gedrag van producenten en detailhandelaren, die zich “snel aanpasten aan nieuwe prijslimieten”, maar dat de aanpassing geen invloed had op de “algemene sectorprestaties”. De studie gebruikte vijf belangrijke maatstaven om de prestaties van de sector te beoordelen: werkgelegenheid, het aantal bedrijven dat actief is, omzet, outputwaarde en bruto toegevoegde waarde.
De kwantitatieve benadering maakte ook gebruik van gegevens uit de Scottish Business Structure Database en de Annual Business Survey. Het concludeerde: “We hebben geen bewijs gevonden dat consistent is met MUP met significante, waarneembare geaggregeerde effecten op deze statistieken voor een van de subsectoren van de alcoholische drankenindustrie.”
De onderzoekers merken op dat de analyse werd “gehinderd” door de pandemie, die de “kwaliteit en consistentie” van de gegevens die ze konden verkrijgen aantastte.
Frontier Economics meldde dat de introductie van MUP de premiumiseringstrends “verder” leek te hebben versneld, aangezien consumenten merkproducten of duurdere producten kozen. Het constateerde een algemene premiumiseringstrend in Schotland, aangezien consumenten kleinere volumes dronken, maar tegen hogere prijzen.
Een grote producent van gedistilleerde dranken vertelde de onderzoekers: “Consumenten kunnen naar boven handelen, maar ze zullen nog steeds op zoek zijn naar de laagst beschikbare prijs. Dat heeft waarschijnlijk een aantal van die private labels (huismerken van supermarkten) uit de markt geduwd of minder concurrerend gemaakt.”
Een woordvoerder van de SWA vertelde Just Drinks dat: “We zijn het eens met de Schotse regering dat er een objectieve, onafhankelijke en robuuste beoordeling moet komen van de volledige impact van MUP. Deze studie maakt deel uit van die algehele evaluatie en we wachten de uitkomst van die evaluatie af voordat we conclusies trekken over de effectiviteit van het beleid.”
In het kwalitatieve onderzoek van de rapporten, dat bestond uit een aantal interviews met producenten en detailhandelaren, bleek uit het onderzoek dat “geen enkele detailhandelaar of producent het sluiten van lokale vestigingen meldde” en dat er geen vermindering van het personeelsbestand of investeringen werd geregistreerd.
Een labelproducent vertelde de studie: “Om eerlijk te zijn, het is business as usual. Het is gebeurd, het is gedaan, iedereen is weer vanouds. Eerder deze maand publiceerde het Canadian Centre on Substance Use and Addiction (CCSA) zijn richtlijnen die suggereerden dat als leden van het publiek toch willen drinken, ze niet meer dan twee drankjes per week zouden moeten consumeren.