Dit concludeert Panteia in de monitor alcoholmarketing 2023 in opdracht van staatsecretaris Maarten van Ooijen (VWS). De rapportage laat zien dat jongeren nauwelijks alcoholreclame zien. Niet op televisie, maar ook niet op social media. STIVA is blij dat dit de belangrijkste conclusie uit het rapport is. Dit bevestigt dat we via zelfregulering, maar ook via […]
Dit concludeert Panteia in de monitor alcoholmarketing 2023 in opdracht van staatsecretaris Maarten van Ooijen (VWS).
De rapportage laat zien dat jongeren nauwelijks alcoholreclame zien. Niet op televisie, maar ook niet op social media.
STIVA is blij dat dit de belangrijkste conclusie uit het rapport is. Dit bevestigt dat we via zelfregulering, maar ook via een duidelijke verantwoordelijkheidsgevoel van een brede alliantie aan partners bij zowel adverteerders als bijvoorbeeld mediapartijen, heel goed in staat zijn om ervoor te zorgen dat alcoholreclame nauwelijks bij minderjarigen terechtkomt.
Wat niet staat beschreven in de rapportage is dat het op social media platforms (o.a. YouTube, Snapchat, Instagram) mogelijk is om een 18+ leeftijdsfilter in te stellen op je account of separate posts.
Voor merken van alcoholhoudende dranken en influencers die gesponsorde content maken voor alcoholhoudende dranken is dit verplicht sinds 1 april. Op deze manier zorgen we ervoor dat reclame voor alcoholhoudende dranken niet bij minderjarigen terechtkomt op social media.
Een aantal suggesties die Panteia doet is al van kracht via de update van de Reclamecode voor Alcoholhoudende dranken die afgelopen april is ingegaan. Zo moeten influencers nu expliciet 25 jaar oud zijn en lijken en moeten ze ook vermelding maken van NIX18.
STIVA is daarnaast in contact met managementbureaus van influencers, bvA netwerk van merkleiders en DDMA om gezamenlijk te zorgen dat influencers bekend zijn met de regels en zich hier ook aan houden.
Uiteraard ligt er ook een verantwoordelijkheid bij adverteerders om ervoor te zorgen dat influencers goed gebrieft zijn wanneer ze gesponsorde content posten.
Er gaat dus heel veel goed en daar zijn we blij om. Toch zien we ook dingen waar ruimte is voor verbetering. Ook in het rapport is te zien dat er heel soms geadverteerd wordt op een manier die niet in lijn is met de code. In die gevallen zal STIVA ook contact opnemen met de adverteerder en ervoor zorgen dat de content of de plaats waar geadverteerd wordt in lijn wordt gebracht met de eisen van de Reclamecode voor Alcoholhoudende dranken.
Dank aan iedereen die een bijdrage levert aan verantwoorde alcoholreclame.
Goed om te zien dat onze doelstelling om minderjarigen zo weinig mogelijk te bereiken met alcoholreclame zo goed uit de verf komt. Keep up the good work!
Download het rapport (alcoholmonitor 2023) hier.
Bron: STIVA