Vanaf 1 april dit jaar staat in de Reclamecode voor Alcoholhoudende dranken dat er geen alcoholreclame mag worden gemaakt op TikTok. Een klein aantal adverteerders was nog actief op dit platform. STIVA heeft die bedrijven de afgelopen maanden aangeschreven en nadrukkelijk verzocht om daarmee te stoppen. De meeste bedrijven hebben dat ook gedaan, maar er […]
Vanaf 1 april dit jaar staat in de Reclamecode voor Alcoholhoudende dranken dat er geen alcoholreclame mag worden gemaakt op TikTok. Een klein aantal adverteerders was nog actief op dit platform. STIVA heeft die bedrijven de afgelopen maanden aangeschreven en nadrukkelijk verzocht om daarmee te stoppen. De meeste bedrijven hebben dat ook gedaan, maar er waren nog twee bedrijven die dit in eerste instantie niet hebben gedaan. Tegen die twee bedrijven heeft STIVA een klacht bij de Reclame Code Commissie (RCC), onderdeel van Stichting Reclame Code, ingediend.
Eén van die bedrijven heeft nadat de klacht was ingediend wel gereageerd en heeft posts van TikTok verwijderd. Het andere bedrijf (GiG hard seltzer) gaf weliswaar aan posts op TikTok te verwijderen, maar liet tegelijk weten dat ze eigenlijk van plan waren om die posts later weer online te zetten. Dat was voor STIVA reden om de klacht tegen GiG door te zetten. Op 28 juni jl. heeft de RCC besloten dat de posts op TikTok een overtreding waren. Inmiddels is de beroepstermijn afgelopen en daarmee is deze beslissing definitief.
Directeur Peter de Wolf van STIVA is verheugd over het oordeel van de Reclame Code Commissie: “De sector voor alcoholhoudende dranken heeft met elkaar regels afgesproken waar iedereen zich aan moet houden. De posts op het TikTok account van GiG waren daarmee in strijd. STIVA heeft daarom, als bewaker van de code, een klacht ingediend. Met het oordeel is opnieuw een helder signaal afgegeven aan iedereen die niet goed nadenkt over alcoholmarketing: er mag reclame gemaakt worden, maar op een verantwoorde manier en dus volgens de regels zoals die in de Reclamecode voor Alcoholhoudende drank staan. Ook discussies welke posts op TikTok nu wel of niet als alcoholreclame moeten worden gezien, zijn door deze uitspraak voorbij. Een belangrijke uitspraak dus die aan iedereen duidelijkheid biedt.”
STIVA probeert altijd via de dialoog adverteerders te overtuigen van het belang van het naleven van regels rond verantwoorde alcoholreclame. In verreweg de meeste gevallen werkt dat prima. Maar STIVA is ook blij met de Reclame Code Commissie die een duidelijke uitspraak doet over uiting van bedrijven die niet via de dialoog op andere gedachten te brengen zijn.
De volledige uitspraak zal binnenkort online komen te staan op de website van de Stichting Reclame Code.
Bron: STIVA