21 augustus 2024

De moderne jongere ‘zondigt’ liever met zoetigheid dan met drank of tabak. Daarin verschillen ze van oudere generaties, die eerder geneigd zijn momenten van uitbundigheid of stress te markeren (of te verzachten) met een alcoholische versnapering en/of iets te roken. Dat las ik in een verder nogal taaie (en oersaaie) analyse van de consumptiegewoonten van moderne tieners in vaktijdschrift Foodnavigator.

Cijfers van het Trimbos Instituut lijken deze observatie te bevestigen: in 2003 gaf 84 procent van de jongeren tussen de 12 en de 16 aan ooit alcohol te hebben gedronken en had 57 procent van die groep in de laatste maand gedronken. Kijken we naar 2023, dan zien we dat die cijfers zijn gedaald naar 40 en 22 procent.

Dat betekent óf dat gen Z minder te vieren heeft dan millennials – onwaarschijnlijk, op die leeftijd zijn het vooral verjaardagen, eindes van schooljaren of gewone zaterdagen die uitnodigen tot iets gezelligs – óf dat aanzienlijk minder gen Z’ers periodiek stress ervaren. En dat is al helemaal niet zo, gezien de berichten over de toename van mentale problemen onder middelbare scholieren de afgelopen paar jaar.

De volgende logische verklaring is dat gen Z andere dingen consumeert dan drank en tabak, zoals zoetigheid. Dat verbaast me niet per se. Ook de tieners die ik op straat zie roken, hebben geen sigaretten in hun handen maar vapes (hoewel die sinds januari eigenlijk verboden zijn), die smaken naar traktaties als cola, perziksnoepjes of watermeloen. Omdat ze echte tabak vies vinden.

Zoet is de nieuwe zonde. Waar millennials een jaar of tien, vijftien geleden hun facebookprofielen versierden met hele fotoalbums van wazige stapavonden – flesjes corona in de hand, close-ups van shotglaasjes naast een volle asbak op een smerige tafel, ietwat glazige maar vrolijke oogjes – om te laten zien dat ze het goed hadden en hun sociale leven op volle toeren draaide, doen op Tiktok en Instagram, waar gen Z de trend zet, foto’s en video’s van overdadige roomsoezen, designerdonuts of cruffins gevuld met pistachecrème het veel beter.

Deels heeft dat te maken met het esthetische bewustzijn van deze jongeren, die niet zomaar alles online flikkeren zoals wij dat deden, en weten dat een fraai gebakje op je telefoonscherm mooier overkomt dan een half leeggedronken glas met doodgeslagen bier erin en lekker veel vingerafdrukken langs de rand. Ook heeft het te maken met dat dit cohort dankzij het internet is opgegroeid met veel meer informatie over gezondheid en wellness.

Nog interessanter vind ik het feit dat uit een onderzoek van de Australische La Trobe University blijkt dat tieners minder risico’s durven te nemen dan een paar jaar geleden. Tieners worden steeds minder zelfstandig. Via hun smartphones staan ze continu in contact met allerlei hulpbronnen en de plekken waar ze historisch gezien samenkomen, zoals parkjes of buurthuizen, zijn aan het verdwijnen of staan vaker onder toezicht dan een paar jaar geleden. Alcohol drinken voelt daardoor onveiliger voor hen dan het voelde voor oudere generaties, die door trial and error in kaart brachten wat ze beter wel en niet konden consumeren (en in welke combinaties…) en zo ook leerden wat écht gevaarlijk was en wat niet.

Ik vraag me af wie er uiteindelijk beter aan toe zal zijn. Of gen Z de eerste generatie is die echt doorgrondt hoe gevaarlijk sommige van de stoffen die we consumeren werkelijk zijn. Of dat het toch beter voor je gezondheid is om je daar wat minder druk over te maken.

Bron: Trouw

Hoofdthema's