Ook Belgen shoppen over de grens, maar de groei is eruit
Zowel Belgen als Nederlanders shoppen regelmatig aan de andere kant van de landsgrenzen. Maar er is wel een verschil: in Nederland blijft het grensshoppen gestaag toenemen, terwijl in België de groei er wel uit is, blijkt uit onderzoek van YouGov.
De belangrijkste reden voor grensshoppen is voor beide landen de prijs. In België noemt 67 procent van de respondenten lagere prijzen als motivatie, in Nederland is dat 64 procent. Ook de afstand tot de grens speelt een rol: mensen die dichtbij wonen, gaan vaker over de grens boodschappen doen.
Belgen kopen drank, Nederlanders gaan voor huismerk
Wat consumenten kopen, verschilt echter sterk tussen België en Nederland. Belgische grensshoppers kopen vooral (alcoholische) dranken, terwijl Nederlandse consumenten naast dranken ook persoonlijke verzorgingsproducten meenemen. Ook de merkvoorkeur verschilt: Belgen kiezen vooral voor A-merken, Nederlanders gaan vaker voor huismerken en doen hun inkopen vaak bij Duitse discounters.
Een ander opvallend verschil is het combineren van winkelen met tanken. Bijna 49 procent van de Nederlandse grensshoppers stopt bij een benzinestation, tegenover slechts 9 procent van de Belgische consumenten.
Bronnen:
|
Tags:
Accijns
Deel dit artikel
Geen kopteksten gevonden voor in de inhoudsopgave