Niet één, maar twee vernieuwde reclamecodes zijn per 1 april 2024 in werking getreden. Naast de al langer bestaande Reclamecode voor Alcoholhoudende dranken (RvA), is er nu ook een reclamecode voor alcoholvrije dranken: de Reclamecode voor Alcoholvrije Varianten van Alcoholhoudende dranken (RvAVA). De Stichting Verantwoorde Alcoholconsumptie (STIVA) is penvoerder van beide codes. Directeur STIVA Peter de Wolf zegt hierover: “Alcoholreclame is niet bedoeld voor minderjarigen. Daarom zijn de regels voor influencermarketing aangescherpt.”
De nieuwe regels bepalen dat posts van influencers, gesponsord door alcoholmerken, niet bij 18-minners terecht mogen komen. Influencers moeten het NIX18-logo gebruiken en minimaal 25 jaar oud zijn (en lijken). Daarnaast gelden strengere regels voor alcoholreclame op social media. Zo moeten adverteerders de ‘opt-out’ mogelijkheid ondersteunen voor mensen die geen alcoholreclame willen zien, is reclame op TikTok verboden vanwege het ontbreken van een leeftijdsfilter, en mogen alcoholmerken geen advertenties richten op profielen van personen onder de 18 jaar.
Ook de regels rond sport zijn aangescherpt. Reclame voor alcoholhoudende dranken is niet langer toegestaan op bordreclame rond amateursportvelden. Deze regel geldt niet voor alcoholvrije varianten. Verder is het verplicht om het NIX18-logo te gebruiken, waarmee de sector samen met de overheid de boodschap rond verantwoord alcoholgebruik versterkt. Ouders, de belangrijkste verstrekker van alcohol aan minderjarigen, worden zo beter bereikt.
Op 1 april is ook de Reclamecode voor Alcoholvrije Varianten van Alcoholhoudende dranken (RvAVA) in werking getreden. Peter de Wolf benadrukt dat marketing voor deze producten belangrijk is, maar wel in goede banen moet worden geleid. De nieuwe code geldt voor de hele sector, inclusief alcoholvrije wijn en ‘mocktails’. Belangrijkste regel is dat alcoholvrije varianten niet specifiek op 18-minners gericht mogen zijn. Bij varianten tussen 0,1 en 0,5% alcohol mogen thema’s zoals verkeersdeelname en zwangerschap niet gebruikt worden. Heeft een drank meer dan 0,5% alcohol, dan geldt de Reclamecode voor Alcoholhoudende dranken.
Bronnen:
Tags:
Alcoholreclame
Deel dit artikel
Neem contact met ons op en blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen in de gedistilleerde dranken sector. Van nieuwe wetgeving tot branche-innovaties – wij informeren je graag!
SpiritsNL
Contact
2516 AH Den Haag
IBAN: NL34ABNA0622643142
KvK: 34167199
BTW: NL81.03.11.756.B.01