Op Prinsjesdag presenteerde het kabinet de Miljoenennota en het Belastingplan 2026.
Voor de spirits- en drankenbranche zijn er dit jaar géén nieuwe maatregelen aangekondigd rond alcohol, tabak, preventie of alcoholreclame. Dat betekent dat er op dit moment geen fiscale of beleidsmatige wijzigingen zijn die direct betrekking hebben op onze sector.
Miljoenennota
Er worden geen nieuwe maatregelen genoemd rond alcohol, spirits of drank. Ook voor tabak, roken, preventie of alcoholreclame zijn geen passages opgenomen. Dit betekent dat er geen fiscale of beleidsmatige wijzigingen op dit vlak zijn aangekondigd.
Ten aanzien van een stijging van de koopkracht voor huishoudens met 1,3% worden er wel maatregelen genomen (p. 40 Miljoenennota). Deze zijn niet specifiek verbonden aan alcohol of tabak.
Het begrip preventie wordt in de Miljoenennota 2026 niet gekoppeld aan gezondheid, roken of drinken.
Belastingplan 2026 – accijnzen en verbruiksbelastingen
De accijnstarieven op benzine, diesel en LPG worden per 1 januari 2026 niet verhoogd en blijven nog een jaar op het niveau van 1 juli 2023.
Voor alcoholvrije dranken wordt de zogenoemde “zuiveluitzondering” aangescherpt: alleen pure zuiveldranken (zoals melk en ongezoete sojadranken) blijven uitgezonderd van de verbruiksbelasting. Gezoete en gearomatiseerde zuiveldranken vallen voortaan wél onder de belasting.
In de wet wordt de term “limonade” vervangen door “overige alcoholvrije drank”, om meer duidelijkheid te scheppen over welke dranken onder de belasting vallen.
Overige fiscale maatregelen
Het verlaagde btw-tarief op cultuur, media en sport blijft behouden.
Voor logies (zoals hotelovernachtingen) gaat het btw-tarief per 1 januari 2026 omhoog naar 21%.
De inflatiecorrectie in de inkomsten- en loonbelasting wordt niet volledig toegepast, om de kosten van deze keuzes te dekken.
Daarnaast bevat het Belastingpakket wijzigingen in onder andere de inkomsten- en loonbelasting, erf- en schenkbelasting, autobelastingen en milieubelastingen.
Vooruitblik
Hoewel er dit jaar dus geen wijzigingen zijn aangekondigd die direct gevolgen hebben voor de sector, is het goed te benadrukken dat de politieke context onzeker blijft. De verkiezingen van 29 oktober kunnen leiden tot een nieuw kabinet met andere prioriteiten. Beleidswijzigingen op het gebied van accijnzen, preventie of reclame zijn daarom in de toekomst niet uitgesloten.
Tags:
Deel dit artikel
Geen kopteksten gevonden voor in de inhoudsopgave