Over ons
SpiritsNL heeft 26 leden, die ontelbare premium producten met een eigen karakter en smaak maken en bestrijkt circa 85 tot 90 procent van de totale Nederlandse markt voor gedistilleerd. Vooraanstaande bedrijven uit de hele wereld van gedistilleerd zijn bij ons aangesloten.
Visie & missie
Het is onze missie en ambitie om een verantwoorde en duurzame gedistilleerdsector goed op de kaart te zetten die bijdraagt aan zowel het culturele erfgoed als de economie van Nederland, terwijl we een actieve bijdrage leveren aan het tegengaan van alcoholmisbruik en het onder de aandacht brengen van verantwoorde alcoholconsumptie. We bevorderen een eerlijke, verantwoorde en duurzame alcoholindustrie door de belangen van producenten, importeurs en andere stakeholders te behartigen en bieden ondersteuning in regelgeving, kwaliteitsstandaarden en innovatie.
We werken samen met overheden, maatschappelijke organisaties en consumenten om bij te dragen aan een veilige, transparante en vooruitstrevende markt. Onze organisatie zet zich in voor een balans tussen commerciële belangen en de verantwoordelijkheid naar de samenleving.
Daarbij willen we als sector gezellige momenten creëren voor mensen. Een moment waarop ze even genieten, iets te vieren hebben, of gewoon een moment waarop mensen verbinden en met elkaar socialiseren en dit doen onder het genot van een drankje met alcohol of zonder alcohol waar ook de gedistilleerdsector steeds meer in innoveert.
Eeuwenoude sector
De gedistilleerd sector in Nederland is een eeuwenoude sector, een stuk cultureel erfgoed met prachtige verhalen over hoe generatie op generatie de producten, waaronder de Nederlandse jenevers en likeuren, werden gemaakt en nog steeds een traktatie zijn om van te genieten.
Al vanaf de zogenaamde Gouden Eeuw in de 17e eeuw floreerden de distilleerderijen in Nederland, vooral in de buurt van de meest belangrijke havens van Amsterdam en Rotterdam. In Schiedam en ook Amsterdam waren er vooral heel veel jeneverstokerijen en Schiedam werd ook wel bekend als de jeneverhoofdstad van het land. Na de Tweede Wereldoorlog is het aantal Nederlandse distilleerderijen aanzienlijk afgenomen en vandaag de dag zijn dat er nog enkele tientallen, waarvan vele échte familiebedrijven zijn en vaak al honderden jaren oud, die op traditionele wijze ambachtelijke producten maken. Veel van deze traditionele gedistilleerdbedrijven richten zich vandaag de dag met schitterende merken op de ‘world cocktail scene’, exporteren naar meer dan 110 landen en de merken zijn in de betere cocktailbars waar dan ook ter wereld te vinden.
Maar ook door innovatie en vindingrijkheid ontstaan er ook nieuwe dranken en verpakkingen die hun weg vinden op de Nederlandse markt.
Op de Nederlandse markt zijn ook toonaangevende multinationals in gedistilleerde dranken actief. Hetzij via een eigen vestiging, hetzij via distributie door een Nederlandse partij en/of groothandel. Ook kent Nederland prachtige oude specialiseerde slijterijen met premiumproducten die over de grens in Duitsland niet te krijgen zijn omdat alcohol daar in de supermarkt verkrijgbaar is waardoor een breed assortiment ontbreekt.
Doelstelling
SpiritsNL stelt zich ten doel door maatschappelijk verantwoord handelen een zo goed mogelijk evenwicht te bereiken tussen de belangen van de sector enerzijds en die van de samenleving anderzijds.
Keuzevrijheid consument
Keuzevrijheid van de geïnformeerde consument om alcoholhoudende dranken te gebruiken en aan te schaffen conform de hiervoor geldende wettelijke bepalingen
Verantwoorde communicatie
Vrijheid van SpiritsNL-leden om met de consument op een maatschappelijk verantwoorde wijze over hun producten te communiceren.

Bestuur

De heer R. Knops
Voorzitter
Raymond Knops is voormalig CDA-politicus en bekleedde functies als minister, staatssecretaris en Tweede Kamerlid met portefeuilles zoals Binnenlandse Zaken, Wonen, Defensie en Justitie. Eerder was hij raadslid, wethouder en officier bij de Koninklijke Luchtmacht. Momenteel is hij voorzitter van de Nederlandse Industrie voor Defensie en Veiligheid en bekleedt hij toezichtsfuncties bij o.a. Mitsubishi Motors Europe, Fontys Hogeschool en Zaam Wonen. Hij studeerde bestuurskunde aan de Erasmusuniversiteit en volgde onderwijs aan Nyenrode.
Vicevoorzitter
De heer E.W. van der Oest
Nolet Distillery, te Schiedam
Penningmeester
De heer G. Kester
Bacardi Nederland, te Gouda
Lid
De heer G.L.L. Goesten
A Brand New Day, te Breda
Secretariaat

Betty (G.) de Boer
Sinds april 2023 is Betty de Boer directeur van SpiritsNL. Hiervoor was zij onder meer acht jaar lid van de Tweede Kamer der Staten Generaal voor de VVD en directeur Regio Groningen Assen en zelfstandig juridisch adviseur.
Haar aandachtgebieden ten behoeve van SpiritsNL zijn alcohol & maatschappij, handels- gerelateerde zaken en natuurlijk alle bestuurlijke politieke kwesties en het dagelijks management.
Betty heeft juridische bestuurswetenschappen gestudeerd aan de faculteit der Rechtsgeleerdheid van de Rijksuniversiteit te Groningen.

Denis (F.) Naudin ten Cate
In 2006 begonnen bij de toenmalige Commissie Gedistilleerd van het Productschap Dranken. Hij is in dienst getreden als beleidsmedewerker en in 2012 tot en met 2014 secretaris van het productschap geworden.
Heden is Denis als jurist werkzaam bij SpiritsNL en houdt hij zich bezig met kwaliteit en wetgeving, juridische en fiscale zaken en alcohol & maatschappij.
Hiervoor heeft Denis gewerkt als advocaat en diverse juridische betrekkingen gehad in het bedrijfsleven.
Denis heeft in Rotterdam civiel recht gestudeerd en eveneens een postdoctorale masters gedaan in Europees recht (LL.M). In 2011 heeft Denis de studie bestuurskunde afgerond en in 2016 een Master of Science in Corporate Communication aan de Rotterdam School of Management.
Maak ook kennis met Spirits Europe
Spirits Europe vertegenwoordigt de Europese spiritindustrie en zet zich in voor de promotie van hoogwaardige gedistilleerde dranken. Als voornaamste stem van de sector in Europa werkt Spirits Europe aan duurzaamheid, verantwoordelijkheid en een bloeiende industrie. Ontdek meer over hun missie, initiatieven en impact.

Wist je dat...
Als branchevereniging houden we interessante trends en ontwikkelingen in de gedistilleerde dranken sector nauwlettend in de gaten.
‘oude’ en ‘jonge’ jenever niets met leeftijd te maken hebben, maar alles met het recept?
Premixen met 17,8% de meest geconsumeerde drank is in Nederland?
Engelse soldaten jenever dronken voor moed op het slagveld en dat we daaraan de term ‘Dutch courage’ te danken hebben?
84,8% van de mannen alcohol drinkt tegen 73% van de vrouwen?
whisky met 16,3% op de tweede plaats staat van meest gedronken gedistilleerde dranken?
de VOC jenever meenam naar Azië als ruilmiddel én medicijn tegen tropische ziektes?