Matige alcoholconsumptie kan onderdeel zijn van een gezonde levensstijl. We zijn ons bewuster dan ooit van wat wel en niet goed voor ons is, zowel in beweging als in wat we eten en drinken. Gelukkig valt er tegenwoordig veel te kiezen. We nemen een lekker drankje als we daar zin in hebben, en als dat niet zo is, zijn er genoeg andere mogelijkheden. Zo worden er bijvoorbeeld prachtige en smaakvolle alcoholvrije cocktails ontwikkeld. De sleutel is balans. Die balans weten we steeds beter te vinden en er zijn grote stappen vooruit gezet. Met alcohol achter het stuur kan echt niet, net zoals het drinken van alcohol tijdens een zwangerschap uit den boze is. Het moet ook niet mogelijk zijn voor jongeren om alcohol te kopen. Hier werken we samen met onze partners van wijn en bier hard aan.
Alcohol heeft effect op de gezondheid. Deze effecten kunnen positief en negatief zijn. Nog lang niet alle effecten van alcohol op de gezondheid zijn uitgebreid wetenschappelijk onderzocht. Maar één ding is in ieder geval duidelijk: overmatige alcoholconsumptie heeft schadelijke gevolgen. SpiritsNL adviseert dan ook matige consumptie en verantwoordelijkheid. De Gezondheidsraad heeft ook in 2015 als richtlijn gegeven niet te drinken en als je drinkt, niet meer dan één glas per dag.
Gedistilleerd (SpiritsNL), bier (Nederlandse Brouwers), en wijn (KVNW) werken samen in de Stichting Verantwoorde Alcoholconsumptie (STIVA). STIVA zet zich in voor het tegengaan van alcoholmisbruik en het onder de aandacht brengen van verantwoorde consumptie voor volwassen consumenten. Daarbij is STIVA de hoeder van verantwoorde marketing van alcohol o.a. via de Reclamecode voor alcoholhoudende dranken (STIVA-code). Het advies van de sectoren is om niet te veel en niet te vaak te drinken maar als onderdeel van een gebalanceerde levensstijl met de nadruk op eigen verantwoordelijkheid. Je kunt kiezen voor een drankje als je er zin in hebt, maar niet teveel en niet te vaak. Daarbij kun je ook kiezen voor een 0,0 variant die door de gedistilleerd sector wordt ontwikkeld en in verfijnde smaken op de markt gebracht.
Er is breed draagvlak binnen de sector voor de beperkende regels die de sector zichzelf heeft opgelegd. Die beperkingen hebben betrekking op de inhoud, maar ook op de plaatsen waar alcoholmarketing wel en niet is toegestaan. Zo is het al sinds jaar en dag verboden om te adverteren op plaatsen die vanaf schoolpleinen te zien zijn. Door dit brede draagvlak zijn er ook zeer weinig overtredingen. Maar als het toch een keer misgaat, onderneemt STIVA zelf actie, in samenwerking met mediakanalen als tv-zenders en social media platforms. Zo is er onlangs een account van een klein alcoholmerk offline gehaald dat ondanks herhaaldelijke verzoeken reclame bleef maken op TikTok. Alcoholreclame is daar niet toegestaan. Ook geeft STIVA bij bedrijven uitleg over de werking van de reclamecode. Het inperken van de mogelijkheden voor de alcoholsector om reclame te kunnen maken, terugdringen van het aantal verkopen punten en het risico van accijnsverhoging (de zogenaamde 3 Best Buys) blijven een punt van zorg en aandacht.
Alcoholrichtlijnen verschillen per land in Europa. Gemiddeld gezien definiëren landen om ons heen verantwoorde alcoholconsumptie als maximaal één glas per dag voor vrouwen en maximaal twee glazen per dag voor mannen. Nederland heeft de strengste alcoholrichtlijn van Europa. De Gezondheidsraad adviseert: drink geen alcohol of in ieder geval niet meer dan één glas per dag. Nederland doet het goed en staat op plaats 7 in de ranglijst in Europa van het minst problematisch
drinken. In het Nationaal Preventie Akkoord (NPA) zijn er over problematisch alcoholgebruik duidelijke doelstellingen overeengekomen, te behalen voor 2040: Zowel overmatig als zwaar alcoholgebruik onder Nederlanders moet gedaald zijn naar 5% of minder.
Plaats ranglijst Europa
We streven ook naar verantwoord drinken van gedistilleerd door het principe van OneUnit te promoten. Met dit project willen we mensen bewust maken van de eenheden alcohol die ze drinken. Immers alcohol=alcohol=alcohol. Een glas bier, wijn of een glas gedistilleerd bevatten dezelfde hoeveelheid alcohol. In cocktails kan dit variëren en dan draagt bewustwording van de units alcohol in een cocktail bij aan het stimuleren van verantwoord drinken. Intussen willen we ook dat mensen weten dat de gedistilleerdsector een zeer innovatieve sector is waar nieuwe 0,0-producten worden ontwikkeld die net zo smaakvol kunnen zijn.
Bekijk andere onderwerpen
Neem contact met ons op en blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen in de gedistilleerde dranken sector. Van nieuwe wetgeving tot branche-innovaties – wij informeren je graag!
SpiritsNL
Contact
2516 AH Den Haag
IBAN: NL34ABNA0622643142
KvK: 34167199
BTW: NL81.03.11.756.B.01