Feestjes, drankspelletjes, comazuipen, bingdrinken en indrinken… Vrijwel alle jongeren krijgen te maken met alcoholgebruik, zelf of in hun omgeving, en de groepsdruk die dit met zich mee kan brengen. Dit gebeurt vaak op een kwetsbare leeftijd waarbij jongeren het als moeilijk kunnen ervaren om nee te zeggen.
Kikid Booze is een combinatie van theater, educatie, discussie en creatieve opdrachten. De theatergroep KIKID speelt in een voorstelling 4 of 5 praktijksituaties na waarin het gebruik van (overmatig) alcohol en de gevolgen daarvan centraal staan. Doel van het project is bewustwording van negatieve ervaringen, en groepsdruk.
Door scholieren tijdig kennis te laten maken met alles rondom alcohol krijgen zij inzicht in de eigen keuzes. Zo worden via sketches situaties nagespeeld die zich in het echte leven voor kunnen doen en worden jongeren geconfronteerd met keuzes en dilemma’s in het gebruik van alcohol. Daarover gaan de jongerenexperts van Kikid vervolgens het gesprek aan met de leerlingen. De leerlingen kunnen hier vervolgens op reageren en zo ook hun eigen ervaringen met elkaar delen. Dit leidt tot een groter inzicht, en kennis wat de gevolgen kunnen zijn van alcoholgebruik door hunzelf of door hun omgeving en hoe hier mee om te gaan. Jongeren die hebben deelgenomen aan Booze zijn zich bewuster van de gevaren van alcoholgebruik, hun eigen wensen, grenzen en de invloed van groepsdruk op hun gebruik van alcohol.
Naast deze voorstellingen biedt Kikid ook de mogelijkheid om online lessen te volgen. Op deze manier kunnen nog meer leerlingen bereikt worden. Deze lessen bestaan uit video’s met de eigen rolmodellen van Kikid maar ook video’s met bekende rolmodellen.
De jongerenexperts worden door Kikid opgeleid, waarbij zij ondersteuning krijgen van regionale instellingen voor verslavingszorg. De jongerenexperts staan leeftijd dicht bij de jongeren, 18 tot 24 jaar oud, waardoor de leerlingen het gevoel hebben met een broer of zus in gesprek te zijn. Naast en gekoppeld aan de voorstellingen op scholen is er ook een social mediacampagne van Kikid Booze. Via Snapchat, Instagram en TikTok wordt ingezet om de mond-op-mondreclame die ontstaat via de voorstellingen een extra boost te geven. Via deze weg heeft Kikid miljoenen extra impressies.
Bekijk andere onderwerpen
Neem contact met ons op en blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen in de gedistilleerde dranken sector. Van nieuwe wetgeving tot branche-innovaties – wij informeren je graag!
SpiritsNL
Contact
2516 AH Den Haag
IBAN: NL34ABNA0622643142
KvK: 34167199
BTW: NL81.03.11.756.B.01