STIVA

STIVA bevordert een maatschappelijk verantwoorde alcoholconsumptie door coördinatie van en communicatie over de zelfregulering die de bedrijfssectoren realiseren aan de hand van onder andere de Reclamecode voor Alcoholhoudende Drank.

Algemeen

De Nederlandse producenten en importeurs van bier, wijn en gedistilleerde dranken werken samen in de Stichting Verantwoorde Alcoholconsumptie (STIVA). De Stichting Verantwoorde Alcoholconsumptie (STIVA) zet zich in voor verantwoorde alcoholconsumptie én verantwoorde alcoholreclame. De stichting levert een actieve bijdrage aan het bevorderen van verantwoorde alcoholconsumptie. Dat gebeurt bijvoorbeeld door zelfregulering. Alle producenten, importeurs en aanbieders van alcoholhoudende dranken hanteren vrijwillig overeengekomen gedrags- en reclameregels.

Zelfregulering

Alcoholreclame is bedoeld voor volwassenen. Via zelfregulering zorgt STIVA ervoor dat jongeren zo min mogelijk bereikt worden en dat de inhoud van alcoholreclame ook geen onwenselijke elementen, zoals overdadigheid bevat. Omdat de branche zelf de regels overeen is gekomen, is de naleving hoog en zijn er nauwelijks toegekende klachten. En als de omstandigheden vragen om andere regels, bijvoorbeeld door veranderingen in het sociale medialandschap, kunnen de regels eenvoudig aangepast worden ipv een ingewikkeld wetgevingstraject.

De regels voor verantwoorde alcoholmarketing zijn samengebracht in de Reclamecode voor Alcoholhoudende dranken (RvA). Dit is onderdeel van de Nederlandse Reclame Code (NRC) en daarmee van toepassing op álle alcoholhoudende reclame gericht op Nederland.

Ook reclame voor alcoholvrije dranken moet op een verantwoorde manier gebeuren. De regels hiervoor staan in de Reclamecode voor alcoholvrije varianten van alcoholhoudende dranken (RvAVA).

Overtredingen kunnen leiden tot boetes van maar liefst €50.000.

STIVA verstrekt verder heldere informatievoorziening op basis van feiten en cijfers van publicaties van het RIVM, CBS en andere algemeen erkende organisaties. STIVA kan ook gebruikt worden als vraagbaak en STIVA geeft trainingen hoe om te gaan met alcoholreclame bijvoorbeeld door het geven van in-house workshops bij bedrijven.

 

Ontdek alles over oneUNIT cocktails

Cocktails met slechts één standaardglas alcohol